onsdag, september 06, 2006

Overlæring. NEI til læringspress.

Jeg har funnet ut at de lærer for mye på skolen i dag. ALT for mye. Stakkars små skolebarn. 8 år gamle, hjernen stappet full av kunnskap. Norsk, matte, gym, kunst og håndverk og ikke minst; ENGELSK. Ærlig talt. hva slags rævkjøring er det av foreldrene egentlig? Hva har vi gjort for å fortjene dette da? Har vi virkelig vært så grusomme mot lærerstanden? Hør her, før så hadde de (foreldrene), hvertfall frem til vi (ungene) var sånn 10-12 år, muligheten til å krangle og diskutere julegaver og bursdagsgaver rett foran oss, helt åpenlyst, men likevel skjult PÅ ENGELSK. I dag går Maia i 2 klasse og kan allerede si It's a cow. The cow is brown. I'm a girl. It's a boy. Vel- jeg ser alt nå at sjansen til å fortelle Dirdik både hvor landet ligger og skapet skal stå, mens ungene hører på, ryker. Så sant vi ikke begynner å snakke i morse, eller lærer oss zwahili. Pokker ta lærerstanden. VI klarte oss HELT FINT uten engelsk til vi var 12. Hvorfor skal ikke dagens unger også klare seg uten? Dvdfilmene ER faktisk dubbet! Det er misforstått snillhet at ungene skal lære så mye. De trenger det ikke. Engelskmennene har skjønt det: Ignorance is bliss.

Nei, her må det gåes i fakkeltog for avlæring og nedprioritering av kunnskap. De kan heller bytte ut engelsk på timeplanen med faget "folkeskikk" for Gudhjelpemeg det kunne trengs på noen av de ungene. Og det er viktigere å kunne takke for maten enn å fortelle meg at den %¤&%# kua er brun!!
Og jeg TRENGER å få sagt det jeg skal si selv om ungene er våkne!!!