onsdag, februar 14, 2007

Menneskerett? Hvem bestemmer?

Vi har et ord som heter menneskerett. Jeg har ikke slått det opp i noen ordbok, men for meg betyr det ordet noe du har rett til/ krev på kun i den egenskap av du er et menneske. Altså inneholder det for eksempel nok mat, nok vann, trygghet, sånn til å begynne med. Ikke alle har dette heller. Selv om det er en menneskerett.
Er det en menneskerett å få lappen? Tja.... Det er noen mennesker jeg er glad for jeg slipper å møte i trafikken. Det må jeg si.
Er det en menneskerett å bli dømt av likemenn? Vel. Jeg kan jo se for meg en mengde forbrytere jeg er glad for ikke blir dømt av likemenn....

Men er det en menneskerett å få barn? Nei mener mange. De sier at dersom to mennesker ikke er "kompatible" og ikke kan få barn sammen, er jo det "synd". Jævla lett å si når du sitter der med ønskebarnet, og evt søsknene.

JEG mener at det å få barn bør være en menneskerett for alle som ønsker det.
Da jeg kjente ungene levde i magen min. Sparket, turnet, hikket eller sov. Å gå og undres, lure, vente, finne navn, forberede seg, lese bøker, vagge fra side til side. En vanvittig følelse.
Når jeg sitter med mine to vakre, flotte, unike unger, syns jeg det bør være en menneskerett for alle som ønsker å få kjenne følelsen av unik, genuin, oppriktig og betingelsesløs kjærlighet. Når du får det smilet bare en mamma eller pappa kan få.
Når du VET at DU er den eneste i verden ungen din kan forholde seg til akkurat nå. Om det er på grunn av sorg, glede, skrubbsår eller ekstatisk glede, ja da er det en varm inderlig følelse som spres seg. Og den følelsen unner jeg alle som ønsker seg det!

Om barnet kommer av egenproduksjon (som er bekvemt siden produksjonsmetoden er gratis), prøverør, adopsjon, surrogat eller donasjon er likegyldig. Et forelder-barn bånd blir det uansett. Og det er så unikt, så flott. Så ja, det bør være en menneskerett. Like mye som det er en menneskerett å velge å la være å få disse siklende, bæsjende, puppesugende, strekkmerkelagende, hylende, nattevåkende skapningene i hus.

Hvorfor jeg tar opp dette på Valetines day? Tja- kanskje dagen i dag er en fin dag lage dem på?

8 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa ...

Noen gode tips til hvem jeg kan lage dem med???

-Og jeg skjønner fremdeles ikke det du la ut på forrige blogg. Er jeg blond, eller bare dum?

Futa drill

2:44 p.m.  
Blogger Takkes den som takkes bør sa ...

Det jeg kan si er at det burde være en menneskerett å ha folk som lager folk som deg!! Tusen takk for dagens eneste valentinoppmerksomhet.

Hilsen rettmessig mor til unge med smerter i kneet. Hennes pine eier jeg!

4:14 p.m.  
Blogger Debra-irl sa ...

Futa dril:
Det forrige innlegget skal jeg slette bare jeg får somlet meg til det. Det skulle være en nedtellingsdings der, men det ser jo absolutt ikke ut til at den virker.....

9:26 a.m.  
Blogger Debra-irl sa ...

Kjære Kristiin.

Takk for fine ord. Det varmer i sjæla.

9:27 a.m.  
Blogger Anja sa ...

Hei vennen... :)
Kunne det ikke være en menneskerett å få friske barn også á???
Og så kan du orden en menneskerett om at vi mammaer obligatorisk får noen jente turer noen ganger i løpet av året!!! :)

11:47 a.m.  
Blogger Debra-irl sa ...

Kjære Anja.

Det er bare å sørge for at man lager en tradisjon. Og første gang man gjør det, må man understreke at NÅ starter vi en ny tradisjon.

Jeg er på saken. Og kan nå bestemme at siste helgen i august er det obligatorisk hyttetur. Helgen kalles Jentejuntaens sommeravslutning.

Så i år er turen 30/8-1/9. Forstått?

12:34 p.m.  
Blogger Anja sa ...

-debra...
Nå var du ganske så streng med meg... Jeg sitter her å skjelver i underbuksene... hahahaha
Jeg får vel prøve å holde av den helgen da!!! ;)

12:43 p.m.  
Blogger Debra-irl sa ...

He he he. Det er vel ikke strengheten min du skjelver av. Det er vel mer det at du må
p l a n l e g g e ? ha ha ha ha.

Neida snuppemor. Bare tøyser. Men en helg med røyk og moro hadde vært bra. Og så fantastiske koner og mødre som vi er, har vi nå fortjent to helger i året til å slå ut håret spør du meg!

Hva med Bergen? Eller Gøteborg? Stockholm? Myyyyye vi kan rekke på en helg.

1:14 p.m.  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden